Sunday 22 July 2012

Barakah Month

Assalamu'alaikum.. Alhamdulillah.. hari ni dah 2 hari berpuasa.. Esok dah 3 ramadhan.. Subhanallah.. Sekejap je rasanya.. Jadi jangan malas nak berpuasa ye.. Ada jugak ke?? Wallahu'alam.. Ingin ana kongsikan bersama kalian.. Terutamanya buat orang yang susah nak solat and fasting.. Huhu.. jangan kecil hati tapi ambil iktibar.. Ini adlh kisah kehidupan abang dan adik ana yang tersayang., Walaupun mereka tergolong dalam kalangan bukan mukallaf kerana keistimewaan yang Allah kurniakan kepada mereka, mereka sangat suka berpuasa bersama kami ahli keluarga. Pause jap pasal tu, biar ana cerita serba sedikit latar belakang mereka ye.. Nama abang ana Muhammad Alif.. Akibat demam kuning yang terlalu kuat masa kecik dulu, dia menghidap penyakit Autism.. ape itu Autism ye?? hurm.. Ana  pun tak tahu sangat pasal ni.. tapi ape yang ana tahu sebahagian otaknya tidak berfungsi, perlakuannya adalah sama sahaja setiap hari, dari bangun pagi sampai lah tidur.. But walaupun dia macam tu, ingatannya sangat kuat.. Apa yang buat ana rasa sedar diri sedikit tentang abang ana ni adalah sikapnya yang suka mendengar alunan zikir, bacaan Al-Quran dan seangkatannya.. Kadang-kadang kita yang normal ni, apabila azan kat dalam tv, sanggup tukar saluran.. betul tak?? Tapi tidak abang ana.. malah dia meraikannya. dia tunggu sampai habis azan dikumandangkan, baru dia tukar saluran.. Subhanallah.. malunya pada mereka yang tidak pernah kenal antara dosa dan pahala.

Berbeza pula dengan adik ana. Nama diberi Muhammad Arif Alimie. Dia ni Hyperactive.. dan ada juga simptom2 yang lain.. tapi ana tak ingat.. panjang sangat nama dia.hehe..ADDH, ADHD.. ermm something like that lah.. hehe.. apa punyer kakak lah.. Adik ana pulak, setiap kali azan dikumandangkan pasti akan dia tanya.." Kak Aya, solat??" maksud dia bila nak solat.. hurm.. malu sangat2 bila dia tanya.. sebab kadang-kadang kita yang normal ni saaaaaaangaaaat malas nak solat awal waktu.. kadang2 hujung2 waktu.. Astaghfirullah.. Adik ana ni jugak ada penyakit gastrik.. tapi bila bulan puasa, jangan harap dia nak bukak puasa selagi tak sampai waktunya.. huhu.. kadang-kadang kita yang normal ni, sakit sikit dah nak berbuka puasa.. macam-macam alasan diberi.. Astaghfirullah..

So, jom kita jadikan bulan puasa a.k.a Ramadhan ni sebagai batu loncatan tuk kita muhasabah diri dan melakukan perubahan kearah kebaikan dalam diri kita... Yallah Syabab!!!

No comments:

Post a Comment