Wednesday 2 July 2014

Mati Itu 1 Kepastian

Mati itu satu kepastian. Tidak dilewatkan, mahupun diawalkan. Bila tiba masanya, pasti akan berlaku. Pasti. Disaat kami sebagai pelajar mengharungi dugaan peperiksaan. Dikala kami bersusah payah, berhempas pulas mengulangkaji pelajaran. Hadir sebuah berita yang sangat membuatkan hatiku tersentap. Kembali kepada Sang Pencipta.

“Ada budak tahun 2 accident. Aisyah Mohd Nor”

Allah… Sentap hatiku. Masakan tidak. Tatkala aku berhempas pulas mempersiapkan diri untuk menjawab peperiksaan, berhempas pulas berjuang walaupun hakikatnya hanya dengan beberapa helai kertas dan sebatang pen, Aisyah pergi dulu menghadap Illahi.

Aku terfikir, andai aku berada di tempat arwah, adakah aku sudah bersedia menjawab peperiksaan yang pengawas peperiksaan dan penanda kertas peperiksaan adalah munkar dan nakir????? Apakah persediaan aku??? Allah…. Jauh sekali…Terlalu banyak kelalaian dan kealpaan dalam hidup. Andai benar melakukan amal sekalipun, adakah ikhlas?? Adakah Allah menerima dan redha atas amalan itu???? Allah…Astaghfirullah…

Riak dan takabur menjalari segenap dimensi hati. Sumu’ah tidak terlupa bertandang… Astaghfirullah… Ya Allah ampunkan aku. Hidup ini untuk mati. Semoga dalam bulan yang berkat ini, bulan Ramadhan, Allah ampunkan dosa-dosaku, moga-moga Allah memberkati dan menerima amalanku. Semoga bulan Ramadhan sebagai satu wadah, satu permulaan untuk dekat denganNya. Semoga terus istiqamah.

Mungkin ada yang berkata “ relax la..mati tetap mati. Kita yang hidup kena teruskan hidup. Nikmati hidup ini” Allah… ini bukan soal “aku pun nak mati” “aku da x leh hidup tanpa dia” “xnak la enjoy, nak jadi zuhud. Ingat mati selalu” “alah, ko ni. Orang duk citer pasal mati, ko pun nk bercerita pasal mati. Cliché jelah…”. Tetapi dunia sudah semakin tua. Tanda-tanda hari kiamat sudah terlalu banyak. Bimbang diri menyesal disaat perhimpunan seluruh umat manusia di padang mahsyar.

“ Ya Allah, lembutkanlah lidahku untuk menyebut kalimah lailahaillallah disaat sakaratul maut, Matikanlah aku dalam keadaan hatiku, tubuh badanku beriman kepadaMu. Berikanlah aku husnul khatimah, jauhkanlah aku dari su’ul khatimah”


p/s: mengingati mati itu menhidupkan jiwa (iman)

2 comments:

  1. Hidayah :')
    Sungguh semua akn kembali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah..bru perasan ad org comment..hehe..benar sekali. Hanya Allah yang Maha Hidup.

      Delete